Docent Muziek




De conservatoriumopleiding Docent Muziek, Schoolmuziek, waarvoor Hans Trip in juli 2006 is afgestudeerd leidt op tot:


Bachelor of Music in Education (BMus Ed). 

Met dit diploma ben je bevoegd om les te geven en activiteiten te ontplooien in Nederland en landen van de Europese Gemeenschap op alle onderwijsniveaus:

1e graads onderwijsbevoegdheid (+ 2e en 3e graad) . Werkterreinen: Les geven in het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs, AMV, Docent Kunst en Cultuur Algemeen (CKV), muziekschool, MBO, HBO en ook als hoofdvakdocent op een conservatorium. Werken als leider van instrumentale ensembles en als koordirigent. Overige werkterreinen zijn: werken als muziekconsulent, werken in het sociaal-cultureel werk (community music), werken in het cultureel management, of als muziekjournalist.


The Principal Study:

Bachelor of Music in Education (BMus Ed). 

The Bachelor of Music in Education degree programme consists of four subject fields:

>pedagogical subjects, e.g. methodology/didactics, pedagogy/psychology and the  internship

>music-theory subjects that provide students with aural skills training

>performance-based subjects, e.g. voice, piano, melodic instrument, guitar

>practicum, popular music   practicum, world-music ensembles, choral conducting, ensemble-conducting and band instruction

>ICT; Music, Playing and Movement; educational music productions; and electives

World Music 

During their studies, students are exposed to a variety of musical styles in all their subjects - popular music, jazz, classical music and world music. Given the multicultural character of education currently given in the Netherlands, world music is a substantial component of nearly all subjects. Workshops and ensembles focusing on music from Latin America, Africa and Asia are offered.

Career Perspectives 

First and foremost, students are trained to teach music in primary and secondary education, senior secondary vocational education (mbo) and higher professional education (hbo). Many of them will also go on to work as choirmasters, music consultants, general music instructors at music schools, conductors of instrumental ensembles, or to do social worm, or work in arts management or as music journalists.